|
Neem contact op
voor boekingen en meer informatie.
< terug naar het overzicht
van de cursussen.
|
|
|
|
|
|
Verdiepingscursus:
'Ontmoetingen'
Musea exposeren graag hedendaagse kunst met een
bedoelde of onbedoelde relatie tot ouder, gerespecteerd
werk uit de collectie.
In deze cursus doen we iets vergelijkbaars: per
les ‘ontmoet’ een ouder kunstwerk een nieuwere
creatie. Voor deze ontmoetingen nemen we ruim de
tijd, waarbij de cursisten een actieve rol spelen
in het analyseren van kunstwerken. Het nieuwe kunstwerk
kan contemporain zijn, maar ook ‘modern’. Zo liet
de symbolist Odilon Redon zich voor zijn werk Gesloten ogen wellicht
inspireren door het beroemde beeld De stervende slaaf van
Michelangelo. Een schilderij van Jeroen Bosch was
in 2000 voor Bill Viola uitgangspunt voor de video-installatie The
Quintet of the Astonished.
In de derde les wordt een verband gelegd tussen
de abstract-expressionist Mark Rothko en de romantische
schilder Caspar David Friedrich. Toen Friedrich
in 1809 zijn schilderij Der Mönch am Meer tentoonstelde,
reageerde het Berlijnse publiek ontstemd over de
‘leegte’ in dat werk. Rothko veroorzaakte in de
jaren vijftig een vergelijkbeer effect met zijn
grote abstracte doeken. In de laatste les ‘ontmoet’
de in 2005 overleden schilder Constant zijn grote
voorbeeld Titiaan.
Deze cursus bestaat uit vier bijeenkomsten van
twee uur waarin een korte pauze is ingegrepen.
Bij de cursus hoort een syllabus.
De cursus kan uitgebreid worden met meer ‘ontmoetingen’.
|
|
|
|
|
|