|
George Segal, The Curtain, 1974
René Magritte, La condition humaine
|
Het venster in de
kunst
als metafoor en motief
Het venster in de kunst is vaak met betekenis
geladen. In het werk van Leonardo da Vinci, Caravaggio
en Dürer laten vensters het licht door van een
bovennatuurlijke werkelijkheid. In de moderne kunst
gebruiken Dali, Magritte en Savinio het venster
als overgang naar een andere, spirituele werkelijkheid.
De Seagram Paintings van Mark Rothko lijken op
vensters. Bieden ze een doorkijkje naar een andere
wereld of blokkeren ze juist het zicht daarop?
Het venster stond ook eeuwenlang voor het illusionistisch
naschilderen van de werkelijkheid. De eerste die
sprak over een schildering als ware het een kijkje
door een venster was de renaissance architect en
theoreticus Leon Battista Alberti. Dit idee van
een schilderij als venster domineerde de schilderkunst
tot aan het einde van de 19e eeuw. Toen gingen
kunstenaars als Cézanne juist de platheid van het
doek benadrukken. Ook door stukjes doek onbeschilderd
te laten stopten schilders met het langer ontkennen
van het platte vlak van het doek. Ideeën over hoe
een schilderij eruit hoort te zien werden belangrijker
dan de exacte weergave van de werkelijkheid. De
metafoor ‘het schilderij als venster’ verloor haar
geldigheid.
Aan het begin van de twintigste eeuw werd het
venster juist door kunstenaars als motief ingezet
om de kunst definitief vrij te maken van de taak
om de werkelijkheid af te beelden, zoals in het
werk van Henri Matisse. In zijn interieurs met
vensters valt op dat er geen verschil is tussen
binnen en buiten. In de serie Fenêtres van Robert
Delaunay lossen de vensters op in een vrijwel abstract
kleurenspel. De ramen van het venster Fresh
Widow van Marcel Duchamp uit 1920 zijn met zwart leer
afgezet, waarin de toeschouwer zich weerspiegeld
ziet. Het venster is zelf een kunstwerk geworden.
Ook René Magritte haalde in zijn kunstwerken het
idee van een schilderij als afspiegeling van de
werkelijkheid onderuit. Hij ging echter nog een
stap verder en ondermijnde het concept van ‘de
werkelijkheid’ zelf. Ook binnen zijn werken spelen
vensters een grote rol.
|