Afbeeldingen:
• Rodin, De kus, tegen 1882.
• Odilon Redon, Dante en Beatrice, 1924.
• Mosè Bianchi, Paolo e Francesca, 1877.
|
Cursus Dante’s
Divina Commedia
De Divina Commedia (Goddelijke Komedie
)van Dante Alighieri (1265-1321) – zo’n 700 jaar
geleden geschreven –behoort tot de grootste literaire
werken van de Europese cultuur.
In honderd zangen (canti) beschrijft
Dante zijn tocht door de hel (Inferno) over de
louteringsberg (Purgatorio) naar het paradijs (Paradiso).
Elk van de drie rijken bestaat uit tien afdelingen,
waarbij de negen hellekringen (plus limbo) het
spiegelbeeld vormen van de negen hemelen (plus
empyreum). Als begeleiders heeft hij de dichter
Vergilius, zijn geliefde Beatrice, die al op 24-jarige
leeftijd overleed, en tenslotte de mysticus Bernard
van Clairvaux.
Vele kunstenaars hebben zich in de loop der eeuwen
door het beeldend taalgebruik van de dichter laten
inspireren. In deze lezing, gegeven door kunsthistorica
Marian van Caspel, wordt Dante’s reis verbeeld
aan de hand van werk van onder anderen Botticelli,
Michelangelo, William Blake, Dali, Robert Rauschenberg
en Juke Hudig.
De Commedia, zoals het werk oorspronkelijk heette,
kent een enorme rijkdom aan personages: meer dan
zeshonderd historische en mythologische figuren
worden bij naam genoemd. Aan vele van deze personen
zitten verhalen vast, zoals het ontroerende verhaal
van de geliefden Francesca en Paolo, tijdgenoten
van Dante. In de tweede kring van de hel, die van
de wellustigen, worden zij in een razende storm
eeuwig door de lucht rondgesleurd. Het beroemde
beeld van Rodin, De kus, is op deze geliefden geïnspireerd.
De fresco’s van ‘de hel’ in de Strozzi kapel in
de Santa Maria Novella in Florence, geschilderd
door Nardo di Cione tussen ca. 1351 en 1357, vormen
de eerste letterlijke illustratie van ‘De hel’
van Dante. Ze geven een mooi overzicht van de diverse
compartimenten waaruit de hel van Dante bestaat.
Een miniatuur uit de veertiende eeuw laat zien
hoe de engel-bewaker van de louteringsberg zeven
P’s – van peccata, zonden – op het voorhoofd van
Dante tekent. Tijdens de klim worden ze een voor
een uitgewist. Prachtige vijftiende eeuwse miniaturen
van Giovanni di Paolo illustreren het Paradijs
van Dante.
De Divina Commedia vertoont een gelaagdheid die
interpretatie op verschillende niveau’s mogelijk
maakt. Tijdens de lessen komen we er achter dat
het verhaal van Dante meer over ons gaat dan dat
we zouden kunnen bevroeden.
Deze cursus bestaat uit vijf bijeenkomsten van
twee uur. Bij de cursus hoort een syllabus.
|