|
Neem contact op
voor boekingen en meer informatie.
< terug naar het overzicht
van de lezingen.
|
|
|
|
|
|
4 mei-lezing:
de oorlog in de kunst
In de Tweede Wereldoorlog lag de kunstproductie
in Nederland voor een groot deel stil. Kunstenaars
die ‘gevaarlijke’ thema’s schilderden werden vervolgd,
zoals Hendrik Nicolaas Werkman en Aad de Haas.
Gevlucht naar Frankrijk vond de Duitse Charlotte
Salomon juist in de oorlog haar bestemming als
kunstenaar.
Na de oorlog pakte men in en buiten
de kunst de draad van het gewone leven weer snel
op. Een kunstenaar als Armando heeft nooit kunnen
begrijpen dat men zo snel vergat. De oorlog staat
aan de basis van zijn werk. In 1995 maakte Armando
het Werkman-monument in Groningen, ter nagedachtenis
aan de in 1945 gefusilleerde kunstenaar Hendrik
Nicolaas Werkman.
Ook de Cobra-kunstenaars verwerkten
de oorlog in hun werk. Zij wendden zich af van
het Realisme dat voor de oorlog toonaangevend was
en waar de meeste kunstenaars na de oorlog op teruggrepen.
In Amerika zochten de kunstenaars van het Abstract
Expressionisme naar universele, veelal mythische
thema’s die passend waren voor de tragedies van
de moderne tijd.
Een aparte lezing over Charlotte Salomon is in
de maak. Hierin wordt uitgebreid ingegaan op de
ideeën van haar geliefde Daberlohn (Alfred Wolfsohn).
|
|
|
|
|
|